روشهای تجزیه و تحلیل صورتهای مالی - همه آنچه باید بدانید

تجزیه و تحلیل صورت های مالی (FSA) به معنی مطالعه صورت های مالی یک شرکت برای به دست آوردن اطلاعات معنی دار برای تصمیم گیری است. به غیر از مدیریت، ذینفعان خارجی نیز تجزیه و تحلیل صورت های مالی را برای چندین هدف انجام می دهند. چندین روش تجزیه و تحلیل صورت های مالی وجود دارد که مدیریت و ذینفعان خارجی از آن استفاده می کنند.

همه این روش ها در محاسبه و عوامل مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی متفاوت است. ذینفعان خارجی، از جمله تحلیلگران، موسسات مالی، طلبکاران، وام دهندگان و سایر افراد، FSA را برای درک سلامت شرکت انجام می دهند. علاوه بر این، این روش ها خلاصه ای از داده ها را ارائه می دهند که به تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های مالی کمک می کند.

روشهای تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

در زیر متداول ترین روش های تجزیه و تحلیل مالی آمده است:

تجزیه و تحلیل افقی و عمودی

در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی افقی، تحلیلگران اطلاعات مالی یک دوره را با سالهای قبل مقایسه می کنند. در این مقاله، ما یک مورد خط را با همان مورد خط در یک دوره دیگر (یک سال یا یک چهارم) مقایسه می کنیم. هدف این است که هرگونه تغییر قابل توجهی را در هر مورد خط پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر هزینه کالاهای فروخته شده (COGS) بسیار بیشتر از افزایش فروش یا سود ناخالص افزایش یابد، اما سود خالص کاهش یابد.

در تجزیه و تحلیل عمودی، هر مورد خط در صورت مالی به عنوان نسبت یک مورد برجسته دیگر محاسبه می شود. معمولاً در صورت سود و زیان، هر مورد خطی به عنوان نسبت درآمد یا فروش محاسبه می شود. در ترازنامه، هر مورد خطی به عنوان نسبت کل دارایی ها نشان داده شده است. پس از محاسبه نسبت ها، می توان آنها را با سالهای گذشته مقایسه کرد تا اتفاقات معمول را شناسایی کند.

صورتهای مالی مقایسه ای

این روش مدیریت طلاعات مشاوره مشابه تجزیه و تحلیل افقی و عمودی است. در این روش، صورت سود و ترازنامه را به گونه ای تهیه می کنیم که چشم انداز زمانی اقلام خط را بدست آوریم. یا، می توان گفت، صورتهای مالی ارقام دو یا چند سال را در یک صورت مالی واحد نشان می دهد. مقایسه ی یک مورد خط با سالهای گذشته را آسان می کند.

این ارقام تحلیل نسبتهای مالی می تواند مطلق، مطلق افزایش یا کاهش نسبت به سال گذشته، از نظر درصد، یا مقایسه به عنوان نسبت باشد.

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی نسبت

یکی از رایج ترین روش های تجزیه و تحلیل مالی است. انواع مختلفی از نسبت ها وجود دارد که به مدیریت و تحلیلگران در کشف اطلاعات معنی دار کمک می کند. چهار نوع نسبت وجود دارد - نسبت سودآوری، نسبت نقدینگی، نسبت اهرم و نسبت فعالیت. برخی از نسبت های محبوب عبارتند از نسبت فعلی، نسبت PE، نسبت بدهی و موارد دیگر.

پس از محاسبه نسبت (یا نسبت)، آنها می توانند آن را با نسبت مشابه سالهای قبل مقایسه کنند. یا، آنها همچنین می توانند آن را با میانگین صنعت یا با رقبا مقایسه کنند. همچنین، می توان نسبت ها را با استانداردهای تعیین شده یا نسبت ایده آل مقایسه کرد. به عنوان مثال، نسبت فعلی 1 عالی است. با این حال، معیارها یا نسبت های ایده آل از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است.

تجزیه و تحلیل روند

این روش تحلیل مالی مشابه تجزیه و تحلیل افقی است. در این روش، صورتهای مالی سه سال یا بیشتر را نیز مقایسه و بررسی می کنیم. بر این اساس، اولین سال به سال پایه تبدیل می شود. هدف این است که هر الگویی در اعداد مالی پیدا شود. این الگوها می تواند افزایش (یا کاهش) فروش، هر روند فصلی، نوسان هزینه ها و موارد دیگر باشد. یک تحلیلگر همچنین می تواند از نسبت ها برای شناسایی روندها (در صورت وجود) در اعداد مالی استفاده کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد