آشنایی با مفهوم مدیریت استراتژیک و کاربرد آن

مدیریت استراتژیک عبارت است از مدیریت منابع سازمان برای نیل به اهداف و مقاصد آن. مفهوم مدیریت استراتژیک شامل تعیین اهداف، تجزیه و تحلیل محیط رقابتی، تجزیه و تحلیل سازمان داخلی، ارزیابی استراتژی ها و اطمینان از اینکه مدیریت استراتژی ها را در سراسر سازمان به اجرا می گذارد. شرکتها، دانشگاهها، سازمانهای غیرانتفاعی و سایر سازمانها می توانند از مدیریت استراتژیک به عنوان راهی برای تعیین اهداف و رسیدن به اهداف استفاده کنند.

ممکن است شرکت های انعطاف پذیر تغییر ساختار و برنامه های خود را آسان تر نشان دهند، در حالی که شرکت های غیر قابل انعطاف ممکن است از محیط در حال تغییر استفاده کنند.

یک مدیر استراتژیک ممکن است بر برنامه های مدیریت استراتژیک نظارت داشته باشد و راه هایی را برای سازمان ها برای دستیابی به اهداف معیار خود در نظر بگیرد.

آشنایی با مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک به چند مکتب فکری تقسیم می شود. یک رویکرد تجویزی برای مدیریت استراتژیک نحوه تدوین استراتژی ها را تشریح می کند، در حالی که یک رویکرد توصیفی بر چگونگی استفاده از استراتژی ها متمرکز است. این مدارس در مورد اینکه آیا استراتژی ها از طریق یک فرآیند تحلیلی توسعه می یابند، که در آن همه تهدیدها و فرصت ها در نظر گرفته می شوند، یا بیشتر شبیه اصول راهنمای کلی هستند که باید به کار گرفته شوند، متفاوت هستند.

فرهنگ تجاری، مهارت ها و شایستگی های کارکنان و ساختار سازمانی همه عوامل مهمی هستند که بر نحوه دستیابی یک سازمان به اهداف اعلام شده تأثیر می گذارد. موفقیت شرکت های غیر قابل انعطاف ممکن است در تغییر محیط کسب و کار مشکل باشد. ایجاد مانعی بین توسعه استراتژی ها و اجرای آنها می تواند تعیین اینکه آیا اهداف به طور مثر برآورده شده اند را برای مدیران مشکل سازد.

در حالی که مدیریت عالی یک سازمان در نهایت مسئول استراتژی آن است، خود استراتژی ها اغلب توسط اقدامات و ایده های مدیران و کارکنان سطح پایین ایجاد می شوند. یک سازمان ممکن است چندین کارمند داشته باشد که به استراتژی اختصاص داده باشند نه اینکه فقط به مدیر ارشد اجرایی (مدیرعامل) برای راهنمایی تکیه کنند.

به دلیل این واقعیت، رهبران سازمانی بر یادگیری از استراتژی های گذشته و بررسی محیط به طور کلی تمرکز می کنند. سپس از دانش جمعی برای توسعه استراتژی های آینده و هدایت رفتار کارکنان برای اطمینان از پیشرفت کل سازمان استفاده می شود. به همین دلایل، مدیریت استراتژیک موثر مستلزم یک دیدگاه داخلی و خارجی است.

مدیریت استراتژیک به شیوه های ارتباطات داخلی و خارجی و همچنین ردیابی گسترش می یابد، که تضمین می کند که شرکت اهداف مورد نظر در برنامه مدیریت استراتژیک خود را برآورده می کند.

نمونه ای از مدیریت استراتژیک

 

به عنوان مثال، یک کالج فنی انتفاعی مایل است تا سه سال آینده میزان ثبت نام دانش آموزان جدید و ثبت نام دانش آموزان را افزایش دهد. هدف این است که این دانشکده با هدف افزایش درآمد، در بین پنج دانشکده فنی انتفاعی منطقه، بهترین خرید با پول دانشجویی شناخته شود.

در این صورت، مدیریت استراتژیک به این معنی است که مدرسه از بودجه لازم برای ایجاد کلاس های با تکنولوژی بالا و استخدام مربیان واجد شرایط برخوردار است. این کالج همچنین در بازاریابی و استخدام سرمایه گذاری می کند و استراتژی های حفظ دانشجو را اجرا می کند. رهبری کالج ارزیابی می کند که آیا اهداف آن به صورت دوره ای محقق شده است یا خیر.

ملاحظات خاص

هدف از مدیریت استراتژیک این است که به شرکت های خود کمک کند راه هایی برای رقابت بیشتر پیدا کنند. بدین منظور، عملی کردن برنامه های مدیریت استراتژیک مهمترین جنبه خود برنامه ریزی است. برنامه ها در عمل شامل شناسایی معیارها، تنظیم مجدد منابع مالی و انسانی و قرار دادن منابع رهبری برای نظارت بر ایجاد، فروش و استقرار محصولات و خدمات است.

مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک فرایند تعیین اهداف، رویه ها و اهداف به منظور رقابت بیشتر یک شرکت یا سازمان است. به طور معمول، مدیریت استراتژیک به طور موثر به استقرار کارکنان و منابع برای دستیابی به این اهداف می پردازد. اغلب، مدیریت استراتژیک شامل ارزیابی استراتژی، تجزیه و تحلیل سازمان داخلی و اجرای استراتژی در سراسر شرکت است.

چرا مدیریت استراتژیک مهم است؟

در تجارت، مدیریت استراتژیک مهم است زیرا به شرکت اجازه می دهد تا مناطق را برای بهبود عملکرد تجزیه و تحلیل کند. در بسیاری از موارد، آنها می توانند از یک فرآیند تحلیلی که تهدیدها و فرصتهای احتمالی را مشخص می کند، پیروی کنند یا دستورالعمل های کلی را دنبال کنند. با توجه به ساختار سازمان، یک شرکت ممکن است از روش توصیفی یا توصیفی برای مدیریت استراتژیک پیروی کند. تحت یک مدل تجویزی، استراتژی هایی برای توسعه و اجرا مشخص شده است. در مقابل، یک روش توصیفی توضیح می دهد که چگونه یک شرکت می تواند این استراتژی ها را توسعه دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد