مدیریت استراتژیک چیست و چه مزیت هایی را به همراه دارد؟

مدیریت استراتژیک عبارت است از برنامه ریزی ، نظارت ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مداوم کلیه موارد ضروری که یک سازمان برای تحقق اهداف و اهداف خود نیاز دارد. تغییر در محیط های کاری سازمان ها را ملزم می کند استراتژی های موفقیت خود را دائماً ارزیابی کنند. فرایند مدیریت استراتژیک به سازمانها کمک می کند تا وضعیت موجود خود را ارزیابی کنند ، استراتژی های خود را بیرون بیاورند ، آنها را مستقر کنند و اثربخشی استراتژی های مدیریت پیاده شده را تجزیه و تحلیل کنند.

استراتژی های مدیریت استراتژیک از پنج استراتژی اساسی تشکیل شده اند و بسته به محیط پیرامونی می توانند در اجرا متفاوت باشند. کاربرد مدیریت استراتژیک در سازمانها هم برای سیستم عاملهای داخلی و هم برای سیستم عاملهای تلفن همراه اعمال می شود.


مزایای مدیریت استراتژیک

به طور کلی تصور می شود که کاربرد مدیریت استراتژیک در سازمانها دارای منافع مالی و غیرمالی است. یک فرایند مدیریت استراتژیک به یک سازمان و رهبری کمک می کند تا در مورد آینده خود با انجام مسئولیت اصلی هیئت مدیره ، فکر و برنامه ریزی کنند. مدیریت استراتژیک هدفی را برای سازمان و کارکنان آن تعیین می کند. بر خلاف برنامه های استراتژیک یکبار انجام شده ، مدیریت استراتژیک موثر به طور مداوم فعالیت های یک سازمان را برنامه ریزی ، نظارت و آزمایش می کند ، در نتیجه بهره وری عملیاتی ، سهم بازار و سودآوری بیشتر حاصل می شود.

مفاهیم مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک مبتنی بر درک صحیح سازمان از ماموریت آن است. چشم انداز آن برای جایی که می خواهد در آینده باشد ؛ و ارزشهایی که اقدامات آن را راهنمایی می کند. این فرایند نیاز به تعهد به برنامه ریزی استراتژیک دارد ، زیرمجموعه ای از مدیریت تجارت که شامل توانایی سازمان در تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت است. برنامه ریزی استراتژیک همچنین شامل برنامه ریزی تصمیمات استراتژیک ، فعالیت ها و تخصیص منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف است.

داشتن یک فرآیند مشخص برای مدیریت استراتژی های یک موسسه ، به سازمان ها کمک می کند تا تصمیمات منطقی بگیرند و اهداف جدید را سریعاً توسعه دهند تا همگام با فناوری در حال پیشرفت ، شرایط بازار و تجارت باشند. بنابراین ، مدیریت استراتژیک می تواند به یک سازمان در به دست آوردن مزیت رقابتی ، بهبود سهم بازار و برنامه ریزی برای آینده خود کمک کند.

پنج مرحله از فرآیند مدیریت استراتژیک

مکاتب مختلفی در مورد چگونگی انجام مدیریت استراتژیک وجود دارد و دانشگاهیان و مدیران چارچوب های بسیاری را برای هدایت روند مدیریت استراتژیک ایجاد کرده اند. به طور کلی ، این فرآیند معمولاً شامل پنج مرحله است:

  • · ارزیابی جهت استراتژیک فعلی سازمان ؛
  • · شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف داخلی و خارجی ؛
  • · تدوین برنامه های عملیاتی
  • · اجرای برنامه های عملیاتی و
  • ارزیابی برنامه های عملیاتی تا چه درجه ای موفقیت آمیز بوده و ایجاد تغییرات در صورت عدم تولید نتایج مطلوب.

ارتباطات م ،ثر ، جمع آوری داده ها و فرهنگ سازمانی نیز سهم مهمی در روند مدیریت استراتژیک دارند - به ویژه در شرکت های بزرگ و پیچیده. عدم ارتباط و فرهنگ سازمانی منفی می تواند منجر به عدم انطباق در برنامه مدیریت استراتژیک سازمان و فعالیت های انجام شده توسط واحدهای مختلف تجاری و ادارات شود. (به ارزش فرهنگ سازمانی نگاه کنید.) بنابراین ، مدیریت استراتژی شامل تجزیه و تحلیل تصمیمات تجاری چند کاره قبل از اجرای آنها برای اطمینان از همخوانی آنها با برنامه های استراتژیک است.


انواع استراتژی های مدیریت استراتژیک

انواع استراتژی های مدیریت استراتژیک با گذشت زمان تغییر کرده اند. رشته مدرن مدیریت استراتژیک ریشه در دهه 1950 و 1960 دارد. از متفکران برجسته این حوزه می توان به پیتر دراکر (Peter Drucker) اشاره کرد ، گاهی اوقات به عنوان پدر بنیانگذار مطالعات مدیریت نیز شناخته می شود. از جمله مشارکت های وی این ایده اساسی بود که هدف از تجارت ایجاد مشتری است و آنچه مشتری می خواهد تعیین می کند که یک کسب و کار چیست. وظیفه اصلی مدیریت ، بهینه سازی منابع و ایجاد توانایی در کارمندان برای پاسخگویی موثر به نیازها و ترجیحات در حال تکامل مشتری است.

رهبری و مدیریت فناوری اطلاعات

توضیح مختصری درباره اینکه چگونه یک رهبر مشترک و استراتژیک در عصر اطلاعات باشید.

در دهه 1980 ، یک استاد دانشکده تجارت هاروارد به نام تئودور لویت ، استراتژی متفاوتی را با تمرکز بر مشتری ایجاد کرد. این استراتژی با تأکید قبلی بر تولید متفاوت بود - یعنی ایجاد یک محصول با کیفیت بالا موفقیت را تضمین می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد