ابزارها یا مدل های مدیریت استراتژیک برای کمک به سازمانها در تهیه برنامه عملیاتی خود برای دستیابی به اهدافشان طراحی شده اند. بسیاری از مدل های برنامه ریزی استراتژیک وجود دارد. ما میدانیم. به همین دلیل ما لیستی از 16 مورد از محبوب ترین ها را جمع آوری کرده و سناریوی مفیدترین آنها را شرح داده ایم.
من مایلم شرط ببندم که یکی از این شرایط آشنا به نظر می رسد:
استراتژی در سازمان شما وجود ندارد ، و شما به شما اختصاص داده شده است که یک مدل برنامه ریزی استراتژیک پیدا کنید تا بتوانید روند برنامه ریزی استراتژیک خود را شروع کنید.
استراتژی شما در کل شرکت موجود است ، اما کاملاً بی اثر است - و شما می خواهید که با استفاده از یک مدل برنامه ریزی استراتژیک (و نرم افزار استراتژی) تفاوت زیادی ایجاد کنید.
استراتژی های مدیریت کل سازمان شما خوب است ، اما یک زمینه در محیط کسب و کار شما (یا روند داخلی) وجود دارد که باید با استراتژی شما دوباره تنظیم شود.
اگر می توانید یکی از این سناریوها را شناسایی کنید ، این مقاله برای شما مناسب است!
مدیریت کلان چیست ؟ هرکدام از مدل های مدیریت استراتژیک را بخوانید یا مدل های مورد نظر خود را از لیست زیر پیدا کنید و به سراغ آنها بروید.
· کارت امتیازی متوازن
· نقشه استراتژی
· تجزیه و تحلیل SWOT
· مدل PEST
· برنامه ریزی شکاف
· استراتژی اقیانوس آبی
· پنج نیروی باربر
· چارچوب VRIO
کارت امتیازی متوازن یک چارچوب الگوی مدیریت استراتژیک است که توسط دکتر ایجاد شده است. رابرت کاپلان و دیوید نورتون. این موارد شما را در نظر می گیرد:
اهداف ، که اهداف سطح بالای سازمانی هستند.
اقداماتی که به شما کمک می کنند بفهمید آیا از نظر استراتژیک به هدف خود می رسید یا خیر.
ابتکارات ، برنامه های کلیدی عملیاتی هستند که به شما در دستیابی به اهداف خود کمک می کنند.
روش های زیادی برای ایجاد کارت امتیازی متوازن وجود دارد ، از جمله استفاده از برنامه ای مانند Excel ، Google Sheets یا PowerPoint یا استفاده از نرم افزار گزارش. به عنوان مثال ، تصویر زیر مربوط به نرم افزار گزارش ClearPoint است.
مثال کارت امتیازی متوازن
بعد از اتمام BSC ، این فقط یکی از "نماهایی" است که می توانید در نرم افزار کارت امتیازی مشاهده کنید. این به شما جزئیات سطح بالایی از اقدامات و ابتکارات خود را می دهد و به شما امکان می دهد با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها تمرین کنید. با یک نگاه می توانید بگویید وضعیت RAG هر هدف ، معیار یا ابتکار چیست. (رنگ سبز نشان می دهد که همه چیز طبق برنامه پیش می رود ، در حالی که زرد و قرمز نشان می دهد که درجات مختلفی با هر چیزی که بررسی می شود مشکل دارد.)
در کل ، کارت امتیازی متوازن یک روش موثر و اثبات شده است تا تیم خود را با همان استراتژی خود در یک صفحه قرار دهید.
همچنین نگاه کنید به: یک نمونه کارت امتیازی متعادل و کامل و جامع
کاربرد مدیریت استراتژیک در سازمانها بصری است که برای برقراری ارتباط واضح با یک برنامه استراتژیک و دستیابی به اهداف سطح بالای تجاری طراحی شده است. نگاشت استراتژی بخش عمده ای از کارت امتیازی متوازن است (اگرچه منحصر به BSC نیست) و روشی عالی برای برقراری ارتباط با اطلاعات سطح بالا در سازمان شما در قالب قابل هضم ارائه می دهد.
نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن
یک نقشه استراتژی مزایای زیادی را در بر دارد:
· این یک نمایش ساده ، تمیز و بصری را ارائه می دهد که به راحتی به آن مراجعه می شود.
· همه اهداف را در یک استراتژی واحد متحد می کند.
· این به هر کارمند هدفی واضح می دهد تا هنگام انجام وظایف و تدابیر در ذهن داشته باشد.
· به شناسایی اهداف اصلی شما کمک می کند.
· این به شما امکان می دهد بهتر درک کنید کدام عناصر استراتژی شما نیاز به کار دارند.
· این به شما کمک می کند ببینید اهداف شما چگونه بر دیگران تأثیر می گذارد.
· همچنین نگاه کنید به: الگوی نقشه استراتژی برای شرکت های متوسط
یکی از انواع مدیریت استراتژیک تجزیه و تحلیل SWOT (یا ماتریس SWOT) یک مدل سطح بالا است که در ابتدای برنامه ریزی استراتژیک سازمان استفاده می شود. این مخفف کلمه "نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها" است. نقاط قوت و ضعف عوامل داخلی و فرصت ها و تهدیدها عوامل خارجی محسوب می شوند.
در زیر مثالی از تجزیه و تحلیل SWOT از دولت کوئینزلند استرالیا آورده شده است:
مثال تجزیه و تحلیل SWOT
استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT به یک سازمان کمک می کند تا تشخیص دهد که در کجا کار می کند و در چه زمینه هایی می تواند پیشرفت کند. اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر هستید ، این مقاله Business News Daily جزئیات اضافی در مورد هر قسمت از تجزیه و تحلیل SWOT و آنچه را که هنگام ایجاد آن باید جستجو کنید ارائه می دهد.
یک الگوی مدیریت استراتژیک مانند SWOT ، PEST نیز مخفف است - مخفف "سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی اجتماعی و فناوری" است. از هر یک از این عوامل برای بررسی یک صنعت یا محیط تجاری و تعیین اینکه چه چیزی می تواند بر سلامت سازمان تأثیر بگذارد استفاده می شود. مدل PEST اغلب همراه با عوامل خارجی تحلیل SWOT مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ممکن است با Porter’s Five Force روبرو شوید (شماره 7 را در زیر ببینید) ، که تصور مشابهی در مورد بررسی کسب و کار شما از طریق
شما گاهی اوقات یکی از مدل های مدیریتی PEST را با چند حرف اضافی اضافه خواهید کرد. به عنوان مثال ، PESTEL (یا PESTLE) نشان می دهد سازمانی همچنین عوامل "محیطی" و "قانونی" را در نظر گرفته است. STEEPLED تنوع دیگری است که مخفف "فرهنگ اجتماعی فرهنگی ، اقتصادی فناوری ، زیست محیطی ، سیاسی ، حقوقی ، آموزشی و جمعیتی" است.
از برنامه ریزی شکاف به عنوان "تجزیه و تحلیل شکاف نیاز" ، "ارزیابی نیاز" یا "شکاف برنامه ریزی استراتژیک" نیز یاد می شود. برای مقایسه مکانی که اکنون یک سازمان در آن قرار دارد ، مکانی که می خواهد باشد و چگونگی ایجاد فاصله بین آن است. در درجه اول برای شناسایی کمبودهای خاص داخلی استفاده می شود.
در تحقیقات مربوط به استراتژی های مدیریتی ، ممکن است در مورد "دستور کار تغییر" یا "نمودار تغییر" نیز بشنوید. این موارد مشابه برنامه ریزی شکاف هستند ، زیرا هر دو تفاوت بین مکانی را که اکنون هستید و مکانی که می خواهید در محورهای مختلف قرار داشته باشید را در نظر می گیرند. از آنجا ، روند برنامه ریزی شما در مورد چگونگی "بستن شکاف" است.
استراتژی های مدیریت اقیانوس آبی یک مدل برنامه ریزی استراتژیک است که در کتابی به همین نام در سال 2005 به وجود آمد. این کتاب - با عنوان "استراتژی اقیانوس آبی: چگونه می توان فضای بازار غیرقابل رقابت را ایجاد کرد و رقابت را بی ربط کرد" - توسط W. Chan Kim و Renée نوشته شده است. موبورگن ، استادان موسسه مدیریت بازرگانی اروپا (INSEAD).
ایده پشت استراتژی اقیانوس آبی این است که سازمان ها به جای فضای بازاری که توسعه یافته یا اشباع شده باشد (به عنوان مثال یک اقیانوس قرمز) در "فضای بازار غیرقابل رقابت" (به عنوان مثال اقیانوس آبی) توسعه پیدا کنند. اگر سازمان شما قادر به ایجاد اقیانوس آبی باشد ، این می تواند به معنای افزایش ارزش عظیم شرکت ، خریداران و کارمندان شما باشد.
به عنوان مثال ، کیم و موبورگن با مقاله خود در سال 2004 در Harvard Business Review توضیح دادند که چگونه Cirque du Soleil سعی در فعالیت خود به عنوان یک سیرک معمولی نداشت و در عوض طاقچه ای را برای خود ترسیم کرد که هیچ سیرک دیگری هرگز آن را امتحان نکرده بود.
در زیر یک نمودار مقایسه ساده از مدل مدیریت استراتژیک آبی آورده شده است که به شما کمک می کند بفهمید در اقیانوس آبی کار می کنید یا اقیانوس قرمز:
Porter’s Five Force یک مدل های مدیریت استراتژیک قدیمی است (که توسط مایکل پورتر در سال 1979 ایجاد شده است) در اطراف نیروهایی ساخته شده است که بر سودآوری یک صنعت یا بازار تأثیر می گذارند. پنج نیرو که بررسی می شود:
تهدید به ورود. آیا شرکت های دیگر می توانند به راحتی وارد بازار شوند یا موانع ورود زیادی وجود دارد که مجبور به غلبه بر آنها هستند؟
تهدید محصولات یا خدمات جایگزین. آیا خریداران می توانند به راحتی کالای شما را با کالای دیگری جایگزین کنند؟
قدرت چانه زنی مشتریان. آیا خریداران می توانند سازمان شما را تحت فشار قرار دهند تا مثلاً هزینه های کمتری را تحمیل کنند؟
قدرت چانه زنی تأمین کنندگان. آیا خرده فروشان بزرگ می توانند برای کاهش هزینه ها ، سازمان شما را تحت فشار قرار دهند؟
رقابت رقابتی بین شرکتهای موجود. آیا رقبای فعلی شما آماده رشد عمده هستند؟ اگر شخصی کالای جدیدی را به بازار عرضه کند یا حق ثبت اختراع جدیدی را ثبت کند - آیا این می تواند بر شرکت شما تأثیر بگذارد؟
میزان فشار وارده بر هر یک از این نیروها می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که رویدادهای آینده چگونه آینده شرکت شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
منبع
https://www.clearpointstrategy.com/strategic-planning-models/