داشبورد های مدیریتی ابزاری است که برای مدیریت اطلاعات و هوش تجاری استفاده می شود. داشبورد داده ها مانند داشبورد خودرو ، اطلاعات مهم را از چندین منبع داده در یک مکان و با دسترسی آسان سازماندهی ، ذخیره و نمایش می دهند. با استفاده از تجسم داده ها ، داشبوردهای رایانه معیارها را بصورت منحصر به فرد به صورت بصری ارتباط می دهند تا به کاربران در درک روابط پیچیده در داده هایشان کمک کند.
در داشبورد مدیریتی داده ها ، تراز کردن بین معیارهای مختلف اما مرتبط ، شناسایی روندها و پیشگیری از چالش های احتمالی پنهان در داده های سازمان ، آسان تر است. با کمک تلفن های هوشمند ، تبلت ها و سایر فناوری های تلفن همراه ، از داشبورد نیز برای انتقال اطلاعات مربوطه به مخاطبان در هر زمان و هر مکان استفاده می شود. با کمک داشبورد مدیریت پروژه ، آنها می توانند به سادگی داشبورد رایانه را باز کرده و محل دقیق پروژه را ببینند ، در صورت لزوم اقامت یا تغییرات را ایجاد کرده و ارزیابی دقیقی از زمان اتمام پروژه ارائه دهند. بهترین داشبوردها سفارشی شده ، ایمن شده و با کاربران نهایی موردنظر خود به اشتراک گذاشته می شود.
به نوعی ، تقریباً هر داشبوردهای مدیریتی که توسط یک کسب و کار استفاده می شود در این دسته قرار می گیرد. اصطلاح "داشبورد تجاری" به طور خاص به ابزارهای گزارش دهی اشاره می کند که این اهداف را برآورده می کند:
داشبورد کارآمد کسب و کار باید بر روی داده های سطح بالای مرتبط با موفقیت کلی کسب و کار تمرکز کند. در بیشتر موارد ، هر معیار در داشبورد باید از مهمترین معیار کسب و کار پشتیبانی کند: نتیجه نهایی. هدف داشبورد کسب و کار این است که نه تنها اطلاعات مربوط به موفقیت کسب و کار را منتقل کند. این امر درک همسویی آگهی بین بخش ها را آسان می کند ، هر تیم را در مورد اهداف و پیشرفت خود مسئول می داند و به کاربران در شناسایی زمینه هایی که نیاز به اقدامات فوری دارند ، کمک می کند.
داشبورد اجرایی اطلاعاتی را که ذی نفعان سطح بالا برای اداره یک شرکت ، تجارت یا سازمان نیاز دارند ، جمع آوری و نگهداری می کند. داشبوردهای اجرایی مانند داشبوردهای تجاری عمل می کنند ، با این تفاوت که اطلاعات موجود در آنها باید به طور خاص نیازها و انتظارات مدیران را برآورده کند. مدیران فقط پهنای باند زیادی برای جمع آوری و درک اطلاعات دارند ، به این معنی که در مواقع نیاز به دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود نیاز دارند. برخی از مزایای اصلی عبارتند از:
· داشبورد مدیریت عملکرد اجرایی
· مدیریت اجرایی
· مروری بر نحوه دستیابی گروه ها به اهداف خود
· بینش در مورد عملکرد و اهداف خاص کارکنان
داشبورد KPI چیست؟
KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) قلب و روح عملکرد سازمان شما هستند. آنها سنگ قدم هایی هستند که تجارت شما را به سمت موفقیت بلند مدت هدایت می کنند ، بنابراین ردیابی و مقایسه آنها در یک مکان بسیار مهم است. KPI ها باید معیارهای قابل اندازه گیری و ملموسی باشند که به هر کارمند ، تیم و بخش اجازه دهد بفهمد عملکرد آنها چگونه بر موفقیت سازمان تأثیر می گذارد - و داشبورد KPI شما جایی است که این معیارها ذخیره می شوند. یک داشبورد KPI موفق باید:
· اهداف و اهداف ملموس را برای هر بخش تعیین کنید
· تسهیل پاسخگویی در هر بخش
· در مورد اهداف و پیشرفت ها به روز رسانی واقعی را ارائه دهید
مانند داشبوردهای KPI ، داشبوردهای پروژه اهداف ملموس را دنبال می کند. با این حال ، "هدف" داشبورد پروژه در مورد دستیابی به سهمیه فروش یا افزایش درآمد بازاریابی تا حد مشخص نیست. در عوض ، داشبوردهای پروژه معیارهای خاص مربوط به پیشرفت و تکمیل یک پروژه را دنبال می کند. این بدان معناست که داشبوردهای پروژه به طور کلی معیارهای زمان بندی بیشتری را نسبت به اکثر داشبورد ها شامل می شود:
· چه زمانی پروژه باید تکمیل شود؟
· آیا هر یک از اعضای تیم پهنای باند را برای تکمیل بخش خود از پروژه دارد؟
· بودجه پروژه چقدر است؟ آیا پروژه برای تطبیق آن با سرعت پیش می رود؟
اینها س theالاتی است که بیشتر - اگر نه همه - مدیران پروژه به طور روزانه از خود می پرسند. با در اختیار داشتن این معیارها در یک مکان ، مدیران پروژه می توانند از ورود غیر ضروری به چندین منبع داده و مقایسه اطلاعات برای دریافت گزارش پیشرفت ساده جلوگیری کنند. با کمک داشبورد مدیریت پروژه ، آنها می توانند به سادگی داشبورد را باز کرده و محل دقیق پروژه را ببینند ، در صورت لزوم اقامت یا تغییرات ایجاد کنند و ارزیابی دقیقی از زمان اتمام پروژه ارائه دهند.