مدیر عامل حرفه ای شایستگی ها ، ویژگی ها و مسئولیت ها

مدیرعامل شرکت شما یک موقعیت بسیار مهم است ، همانطور که می دانید نامزدی که این نقش را بر عهده دارد باید چگونه باشد. در Y Scouts ما مردم را تشویق می کنیم تا بنشینند و در مورد شایستگی ها ، ویژگی ها و مسئولیت های مهمترین نقش های سازمانی خود فکر کنند تا مطمئن شوند افراد در این قالب مناسب هستند.

در زیر برخی از ویژگی های اصلی مدیر عامل ، شایستگی های اصلی و مسئولیت ها ذکر شده است. از آنجا که سبک های رهبری انعطاف پذیر هستند ، هیچ ویژگی ثابتی برای مدیرعامل وجود ندارد. بسته به موقعیت ، همه این ویژگیها ممکن است ظاهر شوند.

1. مدیر عامل حرفه ای و انعطاف پذیری

ایده بنیادی رهبری موقعیتی این است که چیزی به عنوان بهترین یا ثابت ترین نوع رهبری وجود ندارد. رهبری با توجه به الزامات گروه یا سازمان تغییر می کند و رهبران موفق می توانند انعطاف پذیر بوده و سبک رهبری خود را با میزان بلوغ گروهی که سعی در رهبری آن دارند تطبیق دهند.

2. صداقت

ناگفته نماند که مدیر عامل حرفه‌ای که اخلاق مدار باشد نیز صادق و وفادار خواهد بود. صداقت برای رهبر اخلاقی م effectiveثر اهمیت ویژه ای دارد ، زیرا پیروان به رهبران صادق و قابل اعتماد اعتماد می کنند. رهبران اخلاقی حقایق را به طور شفاف منتقل می کنند ، مهم نیست که چقدر محبوبیت نداشته باشند.

3. با توجه به شرایط تغییر می کند

سبک رهبری که مدیرعامل حرفه ای موقعیتی به کار می گیرد بستگی به وضعیت موجود و سطح توسعه افراد درگیر دارد. اگر سطح توسعه پایین باشد ، رهبر موقعیتی بیشتر وظیفه محور می شود. اگر افراد به اندازه کافی رشد کرده باشند ، رهبر از آنها حمایت بیشتری خواهد کرد.

4. ابتکار را تشویق می کند

تحت یک مدیرعامل حرفه ای ، کارکنان رشد می کنند و شکوفا می شوند. کارکنان برای ارائه ایده های نوآورانه پاداش می گیرند و تشویق می شوند آنچه را که برای بهبود نحوه انجام کارها لازم است انجام دهند. از کارکنان بخاطر برداشتن اولین قدم به جای اینکه منتظر بمانند تا شخص دیگری برای آنها این کار را انجام دهد ، ستایش می شوند.

5. تصمیم گیری بر اساس ارزش

در رهبری اخلاقی ، ابتدا همه تصمیمات بررسی می شود تا از مطابقت آنها با ارزشهای کلی سازمان اطمینان حاصل شود. فقط تصمیماتی که با این معیار مطابقت داشته باشند ، اجرا می شوند.

6. تفویض اختیار

هنگام برخورد با یک تیم بسیار بالغ و توانا ، رهبر موقعیتی به تدریج نظارت و مشارکت آنها را در فعالیتهای روزانه اعضای تیم کاهش می دهد. رهبر هنگام بحث در مورد وظایف و تصمیم گیری در مورد اهداف مورد نظر درگیر می شود ، اما پس از آن اعضای تیم از آزادی کامل در مورد چگونگی دستیابی به این اهداف برخوردارند.

7. صداقت

رهبر موقعیتی تنها برای استفاده از موقعیت ، رویکرد خود را تغییر نمی دهد. آنها صرفاً با توجه به عواملی مانند سطح بلوغ پیروان ، ساختار سازمانی و فرهنگ و اهداف مورد نیاز ، به گونه ای سازگار می شوند. آنها این کار را با صداقت انجام می دهند و انگیزه ای برای استفاده ناعادلانه از ضعف های تیم یا سازمان ندارند.

8. رهبری با مثال

رهبری اخلاقی فقط در مورد صحبت کردن نیست ، این نوع رهبران همچنین پیاده روی می کنند. انتظارات زیادی که یک رهبر اخلاقی از کارکنان دارد در سطح فردی نیز قابل اجرا است. رهبران از دیگران انتظار دارند با الگوبرداری از دیگران کار درستی انجام دهند.

9. بینایی واضح

رهبر موقعیتی دید روشنی از جایی که تیم دارد می رود دارد. این چیزی است که به رهبر اجازه می دهد تا موثرترین رفتارها و استراتژی ها را برای رسیدن به هدف شناسایی و اتخاذ کند.

10. تواضع

مدیر عامل حرفه ای موقعیتی ادعا نمی کند که همه چیز را می داند. آنها با داشتن گروهی از پیروان بسیار پیشرفته و بالغ ، این تواضع را دارند که محدودیت ها را بپذیرند و به دنبال خرد بالاتر گروه باشند.

غزال یک شرکت جستجو و توسعه رهبری مبتنی بر هدف ، اثبات شده بر عملکرد است که بر تغییر نحوه ارتباط افراد و سازمانها با کار مهم تمرکز دارد. هنگامی که آماده استخدام یک رهبر جدید هستید ، با Y Scouts تماس بگیرید. اگر به دنبال نقش رهبری بعدی خود در یک سازمان هدفمند و متمرکز بر عملکرد هستید ، لطفاً به انجمن رهبری پیشاهنگان Y بپیوندید.

اهمیت چارت سازمانی برای شرکت ها

تعریف نمودار سازمانی یا "نمودار سازمانی" نموداری است که سلسله مراتب گزارش یا روابط را نشان می دهد. بیشترین کاربرد نمودار سازمانی نشان دادن ساختار یک کسب و کار ، دولت یا سازمان دیگر است.

چارت سازمانی چیست ؟ نمودارهای سازمانی کاربردهای گوناگونی دارند و می توان آنها را به روش های مختلف ساختار بندی کرد. آنها ممکن است به عنوان یک ابزار مدیریتی ، برای اهداف برنامه ریزی ، یا به عنوان یک فهرست پرسنل ، برای مثال استفاده شوند. شاید سازمان شما به شیوه "فرمان و کنترل" عمل نکند ، بلکه در عوض به تیم ها متکی است.

در اینجا چند ایده و مثال وجود دارد که به شما کمک می کند نمودار سازمانی کاملی را برای نیازهای خود طراحی کنید.

نحوه استفاده از نمودار سازمانی

نمودار سازمانی چیست ؟ از جهات مختلف مفید هستند. در اینجا چند روش وجود دارد که شرکت یا گروه شما می تواند از نمودار سازمانی بهره مند شود.

·         مسئولیت های کاری و گزارش روابط را نشان دهید.

·         به رهبری اجازه دهید تا رشد یا تغییر را به طور مثرتری مدیریت کند.

·         به کارکنان اجازه دهید تا درک کنند که چگونه کار آنها با طرح کلی سازمان مطابقت دارد.

بهبود خطوط ارتباطی

·         یک فهرست راهنمای کارمندان بصری ایجاد کنید.

·         ارائه انواع دیگر اطلاعات ، مانند ساختارهای نهاد تجاری و سلسله مراتب داده ها.

·         نوع نمودار سازمانی که ایجاد می کنید باید نشان دهنده فلسفه مدیریت و ساختار سازمانی شرکت شما باشد.

چهار نوع اساسی از نمونه چارت سازمانی شرکت بازرگانی وجود دارد:

·         عملکردی بالا به پایین

·         ساختار تقسیم بندی

·         نمودار سازمانی ماتریکس

·         نمودار سازمانی مسطح

درباره انواع نمودارهای سازمانی بیشتر بدانید.

نکاتی در مورد ساخت نمودارهای سازمانی

ایجاد یک چارت سازمانی مدیران کاملاً قالب بندی شده و با ظاهر حرفه ای به مهارت خاصی نیاز ندارد ، اما همچنین به طور تصادفی اتفاق نمی افتد. در اینجا 10 نکته مفید برای ایجاد یک نمودار سازمانی کامل وجود دارد.

نحوه ایجاد نمودار سازمانی

ما معمولاً به چارت سازمانی نگرش با ساختار نسبتاً سفت و سخت از بالا به پایین فکر می کنیم. در اینجا فرمت یک نمودار سازمانی سه سطح اساسی است.

 

نمودار سازمانی ساده

اما همانطور که کت و شلوار تجاری یک اندازه برای همه مناسب نیست ، همین را می توان در مورد نمودار سازمانی نیز گفت. شما می خواهید یک نمودار سازمانی را متناسب با نیازهای سازمان خود تنظیم کنید. عوامل زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد. چه نوع اطلاعاتی باید در هر جعبه گنجانده شود؟ آیا نمودار باید از بالا به پایین یا در جهت دیگری جریان یابد؟ اگر افرادی با نقش های متعدد وجود داشته باشند چطور؟

پاسخ به این سوالات چارت سازمانی شرکت به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که چگونه یک چارت سازمانی متناسب با موقعیت منحصر به فرد خود ایجاد کنید.

منابع اضافی نمودار سازمان

این ویدئوی اطلاعاتی مروری کوتاه بر نحوه شروع ساختن نمودار سازمانی با SmartDraw ارائه می دهد. با شروع با قالب نمودار org ، این ویدیو شما را با اصول اولیه ایجاد نمودار سازمانی SmartDraw آشنا می کند. در کمتر از چهار دقیقه ، به شما نشان می دهد که چگونه یک چارت سازمانی بسازید که به نظر حرفه ای تولید می شود.

استفاده از Org Charts Online

فراتر از نمودار سازمانی چاپ شده بروید. نمودارهای سازمانی آنلاین تعاملی هستند. آنها به شما اجازه ایجاد پیوندهای دیگر اطلاعات و منابع را می دهند. آنها به راحتی در داخل یا خارج از سازمان شما به اشتراک گذاشته و توزیع می شوند. به علاوه ، یک نمودار سازمانی آنلاین نیازی به چاپ مجدد و توزیع مجدد ندارد ، بنابراین به روز نگه داشتن آن بسیار ساده تر است.

مراحل طراحی ساختار سازمانی و انواع آن

طراحی ساختار سازمانی سیستمی است که برای تعریف سلسله مراتب در یک سازمان استفاده می شود. هر شغل ، عملکرد و محل گزارش خود را در داخل سازمان مشخص می کند. این ساختار برای تعیین نحوه عملکرد یک سازمان و کمک به سازمان در دستیابی به اهداف خود برای رشد آینده ، ایجاد شده است. ساختار با استفاده از نمودار سازمانی نشان داده شده است.

انواع ساختارهای سازمانی

انواع مختلفی از طراحی ساختار سازمانی هر کدام برای پاسخگویی به نیازهای سازمانهایی که متفاوت عمل می کنند تعریف شده است. انواع ساختار سازمانی شامل تقسیم بندی ، عملکردی ، جغرافیایی و ماتریسی است. ساختار تقسیم برای سازمانهایی با واحدهای تجاری متمایز مناسب است ، در حالی که ساختار جغرافیایی برای سازمانهایی که در چندین مکان در سطح ملی یا بین المللی فعالیت می کنند ، سلسله مراتبی را فراهم می کند.

ساختار سازمانی عملکردی بر اساس وظایف هر شغل است. ساختار ماتریسی ، که دارای دو یا چند سرپرست برای هر شغلی است که به آنها گزارش شود ، پیچیده ترین است اما ممکن است برای سازمانهای بزرگ با مکانها و مناطق کاربردی متعدد ضروری باشد.

مراحل طراحی ساختار سازمانی

اگرچه انواع زیادی از ساختارهای سازمانی برای پاسخگویی به نیازهای هر سازمان ایجاد شده است ، اما همه آنها سلسله مراتبی را ارائه می دهند که به یک مکان متمرکز و گروهی از مدیران گزارش می شود. بالاترین رتبه در چارت سازمانی یک یا چند مدیر ارشد است که به عنوان رئیس جمهور ، مدیر اجرایی یا مدیر عامل اصلی شناخته می شوند.

شرح مشاغل برای رشد

هنگامی که مراحل طراحی ساختار سازمانی شروع می شود ، می توان توصیفات شغلی را توسعه داد که نه تنها اهداف سازمان را برآورده می کند ، بلکه باعث رشد سازمانی و کارکنان می شود. ارزش داخلی و حفظ کارکنان کلید عملیات موفق است. استخدام همچنین یکی از بزرگترین سرمایه گذاری ها برای سازمان ها است ، بنابراین اطمینان از فرصت های ارتقاء کارکنان و امنیت شغلی می تواند به کاهش هزینه های جذب کمک کند.

ساختار حقوق در یک سازمان

طراحی چارت سازمانی همچنین یک هسته اساسی برای ایجاد مدیریت اطلاعات مشاوره حقوق و دستمزد برای یک سازمان است. پس از ایجاد ساختار ، می توان محدوده حقوق برای هر شغل در سازمان ایجاد کرد. در بیشتر موارد ، هر شغل با درجه حقوق هماهنگ است و هر درجه دارای محدوده حقوق مشخص است. این امر به سازمان اجازه می دهد تا اهداف مالی خود را برآورده کند و از توزیع عادلانه حقوق در بودجه های مالی اطمینان حاصل می کند.

اجازه گسترش سازمانی را بدهید

اگر سازمان گسترش یابد ، طراحی چارت سازمانی زمینه رشد را فراهم می کند. این می تواند شامل افزودن لایه های اضافی مدیریت ، تقسیم بندی جدید ، گسترش یک یا چند حوزه کاربردی یا انتصاب مدیران ارشد اضافی باشد. هنگامی که ساختار برای توسعه مجدد سازماندهی می شود ، زمینه چارت سازمانی نگرش را برای ویرایش حقوق و شرح مشاغل به سرعت و کارآمد با حداقل اختلال در عملکرد یک سازمان فراهم می کند.

 

 

منابع

10 ویژگی یک مدیر کارآمد و حرفه ای


آیا شما مدیری هستید که به دنبال ایجاد تغییر در محل کار خود هستید؟ آیا می خواهید رهبری باشید که بر تیم شما تأثیر مثبت بگذارد؟ این که آیا شما پنج یا پنجاه کارمند را مدیریت می کنید ، مدیر بودن با مسئولیت های زیادی همراه است.

در اینجا راهنمای شما در مورد اینکه چگونه یک مدیر موفق و م atثر در شغل خود باشید:

رهبری

برای اینکه یک مدیر عامل حرفه ای باشید ، باید بتوانید کارکنان خود را به شیوه ای کارآمد هدایت کنید. مسئولیت زیادی با مدیر بودن همراه است و توانایی رهبری تیم الزامی است.

تجربه

اگر تجربه کار در یک محیط حرفه ای و هدایت یک تیم را ندارید ، ارتقاء به عنوان یک مدیر دشوار خواهد بود. یک راه عالی برای به دست آوردن تجربه در یک نقش مدیریتی داوطلب شدن است ، چه در حوزه کاری خود و چه در یک سازمان غیرانتفاعی. از مدیریت و تولید رویدادها کمک بگیرید ، خواه برای جمع آوری پول برای یک سازمان یا سازماندهی یک رویداد.

ارتباطات

وقتی می خواهید یک مدیر عامل حرفه‌ای باشید ، نیاز به ارتباط با تیم خود دارید. این نه تنها به معنای انتقال مسئولیت ها و انتظارات شغلی است ، بلکه به معنای گوش دادن به تیم شما و کار با آنها برای تولید نتایج در موقعیت خود است.

دانش

تجربه به عنوان یک مدیر حرفه ای ضروری است ، اما دانش نیز لازم است. درجات مختلفی برای مدیران ارائه می شود ، از جمله لیسانس در تجارت یا کارشناسی ارشد در رهبری یا مدیریت پروژه. همچنین می توانید گواهینامه مدیریت پروژه ، کارآفرینی ، اخلاق یا مدیریت منابع انسانی را دریافت کنید.

سازماندهی اداری

اگر در موقعیت خود منظم نباشید ، این احتمال وجود دارد که کارکنانی که مدیریت می کنید نیز نباشند. منابع زیادی در اینترنت وجود دارد که می تواند به شما انگیزه دهد تا سازماندهی کنید. همچنین می توانید یک برنامه ریز شخصی بخرید یا برنامه ای را در تلفن خود بارگیری کنید که می تواند جلسات ، کارهایی را که باید هر روز انجام دهید و غیره به شما یادآوری کند.

مدیریت زمان

یکی دیگر از عوامل کلیدی در یک مدیر موفق ، مدیریت زمان است. اگر هر روز دیر می کنید ، کارکنان شما ممکن است فکر کنند که دیر کردن نیز قابل قبول است. مدیریت زمان همچنین در مورد اولویت بندی روز ، اطمینان از داشتن زمان برای برقراری ارتباط با کارکنان و دستیابی به اهداف در طول هفته بسیار مهم است.

قابلیت اطمینان

مدیر عامل حرفه ای که یک تیم را رهبری می کند باید قابل اعتماد باشد. این بدان معناست که برای کارکنان خود در دسترس باشید ، کارهایی را که گفته اید انجام دهید و از تیم خود به هر نحوی که نیاز است حمایت کنید.

تفویض اختیار

اگر نمی دانید چگونه پروژه ها و وظایف را واگذار کنید ، نقش شما به عنوان مدیرعامل حرفه ای بسیار دشوارتر خواهد بود. نترسید از کارمندان خود بخواهید تا در تکمیل یک کار کمک کنند. ممکن است تصور کنید که انجام همه کارها آسان تر است ، اما این کار زمان بیشتری را به برنامه شلوغ شما اضافه می کند و به کارمندان خود اجازه نمی دهید کاری را که برای انجام آن استخدام شده اند انجام دهند.

اعتماد به نفس مدیر عامل حرفهای

برای اینکه یک مدیرعامل حرفه ای باشید ، باید به توانایی ها ، تجربه و تصمیمات خود اطمینان داشته باشید. این بدان معنا نیست که شما باید متکبر باشید یا احساس کنید که از کارمندان خود بهتر هستید. اما شما به دلایلی در نقش مدیریتی هستید ، بنابراین افتخار کنید و الهام بخش تیم خود باشید.

احترام به کارکنان

اگر به کارکنان خود احترام نگذارید ، مطمئناً تنش در محل کار شما ایجاد می شود. از زمان و توانایی های آنها آگاه باشید ، بتوانید به آنها گوش دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید و منبع دانش و راهنمایی باشید.

درباره MBA آنلاین CCU بیشتر بدانید

مدرک تجاری ، مدیریت

مدیر عامل حرفه‌ای چه ویژگی هایی دارد؟

مدیرعامل حرفه ای بالاترین مقام اجرایی در یک شرکت است که مسئولیت های اصلی آن شامل تصمیم گیری های اصلی شرکت ، مدیریت عملیات کلی و منابع یک شرکت ، و نقش اصلی ارتباط بین هیئت مدیره ( هیئت مدیره) و عملیات شرکت ها و چهره عمومی شرکت است. مدیرعامل حرفه‌ای توسط هیئت مدیره و سهامداران آن انتخاب می شود.

آنچه مدیران عامل حرفه ای در واقع انجام می دهند

نقش یک مدیرعامل بسته به اندازه شرکت ، فرهنگ و ساختار شرکت از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است. در شرکت های بزرگ ، مدیران عامل معمولاً فقط با تصمیمات استراتژیک بسیار سطح بالا و تصمیماتی که رشد کلی شرکت را هدایت می کنند سر و کار دارند. در شرکت های کوچکتر ، مدیران عامل اغلب بیشتر کار می کنند و با وظایف روزانه درگیر هستند. مدیران عامل می توانند لحن ، چشم انداز و گاهی فرهنگ سازمان خود را تعیین کنند.

به دلیل برخورد مکرر آنها با مردم ، گاهی مدیران اجرایی شرکت های بزرگ مشهور می شوند. به عنوان مثال ، مارک زاکربرگ ، مدیرعامل فیس بوک (FB) ، امروزه یک نام خانوادگی است. به طور مشابه ، استیو جابز ، بنیانگذار و مدیرعامل اپل (AAPL) ، به یک نماد جهانی تبدیل شد که پس از مرگ او در سال 2011 ، انفجار فیلم های مستند درباره او ظاهر شد. 1 2 3 4

گیجی سطح C

وقتی نوبت به موقعیت های اجرایی مدیرعامل حرفه ای در یک سازمان می رسد ، عناوین تعیین شده و عملکردهای مربوط به هر کدام به سرعت دچار اختلال می شوند. به عنوان مثال ، برای سازمانهای کوچک یا آنهایی که هنوز در مراحل راه اندازی یا رشد هستند ، ممکن است مدیرعامل به عنوان CFO و مدیر عامل اصلی (COO) و غیره خدمت کند. این می تواند منجر به عدم وضوح شود ، چه برسد به یک مدیر عامل حرفه ایکه بیش از حد کار می کند. واگذاری عناوین متعدد به یک فرد در سطح اجرایی می تواند بر تداوم یک کسب و کار آسیب برساند و در نهایت بر سودآوری بلند مدت آن تأثیر منفی بگذارد.

تفاوت مدیرعامل حرفه ای و COB

مدیرعامل جنبه های عملیاتی یک شرکت را هدایت می کند. هیئت مدیره بر کل شرکت نظارت می کند ، در حالی که رهبر هیئت مدیره رئیس هیئت مدیره (COB) نامیده می شود. هیئت مدیره این اختیار را دارد که تصمیمات مدیرعامل را نادیده بگیرد ، اما رئیس هیئت مدیره این اختیار را ندارد که هیئت مدیره را نادیده بگیرد. در عوض ، صندلی با سایر اعضای هیئت مدیره همسال تلقی می شود. در برخی موارد ، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره می توانند یک شخص باشند ، اما بسیاری از شرکت ها این نقش ها را بین دو نفر تقسیم می کنند.

تفاوت مدیرعامل و مدیر مالی

CFO مدیر مالی اصلی یک شرکت است. در حالی که مدیران عامل عملیات عمومی را مدیریت می کنند ، مدیران مالی به طور خاص بر مسائل مالی تمرکز می کنند. یک مدیر مالی نقاط قوت مالی شرکت را تجزیه و تحلیل کرده و توصیه هایی برای بهبود ضعف های مالی ارائه می دهد. CFO همچنین جریان نقدی را پیگیری می کند و بر برنامه ریزی مالی شرکت ، مانند سرمایه گذاری ها و ساختار سرمایه نظارت می کند.

تاثیر تغییر مدیرعامل

هنگامی که مدیرعامل جدید و حرفه‌ای یک شرکت را تصاحب می کند ، قیمت سهام آن می تواند به دلایل مختلف تغییر کند. با این حال ، هیچ رابطه مثبتی بین عملکرد سهام و اعلام مدیرعامل جدید وجود ندارد.

با این حال ، تغییر مدیرعامل به طور کلی خطر نزولی دارد تا صعودی ، به ویژه زمانی که برنامه ریزی نشده است. به عنوان مثال ، قیمت سهام ممکن است بر اساس درک بازار از توانایی مدیرعامل جدید برای رهبری شرکت بالا و پایین رود. سایر عواملی که باید هنگام سرمایه گذاری در سهامی که تحت تغییر مدیریت قرار گرفته اند مورد توجه قرار گیرد شامل دستور کار مدیرعامل ورودی است. آیا ممکن است تغییری در استراتژی شرکت به سمت بدتر رخ دهد یا خیر. و اینکه مجموعه C شرکت چگونه مرحله گذار را مدیریت می کند.

سخن پایانی

سرمایه گذاران تمایل بیشتری نسبت به مدیر عامل حرفه ای جدید که از قبل با پویایی صنعت شرکت آشنا هستند و چالش های خاصی که ممکن است شرکت با آن روبرو باشد ، دارند. به طور معمول ، سرمایه گذاران سابقه مدیرعامل جدید را برای ایجاد ارزش سهامداران ارزیابی می کنند. شهرت مدیرعامل می تواند در زمینه هایی مانند توانایی افزایش سهم بازار ، کاهش هزینه ها یا گسترش به بازارهای جدید منعکس شود. (برای مطالعه مرتبط ، "راهنمای جبران خسارت مدیر عامل" را ببینید))